Deelname vakwedstrijden

Vakwedstrijden zijn dé manier om onze technische VMBO-leerlingen uit te dagen het beste in zichzelf naar boven te halen. Hoe gaaf is het om je op jouw vakgebied te kunnen meten met leerlingen uit de rest van Nederland?!

Project: Deelname vakwedstrijden

Met onze drie VO-scholen (Greijdanus, TalentStad Beroepscollege en Thorbecke Scholengemeenschap) willen we structureel deelnemen aan Skills Talents, zogenaamde teamvakwedstrijden voor het VMBO. Technische profielen als Bouw, Wonen & Interieur, Mobiliteit & Transport en Produceren, Installeren & Energie zijn daar uitstekend voor geschikt. Onder toeziend oog van een deskundige jury worden leerlingen in verschillende rondes blootgesteld aan uitdagende opdrachten op gebied van ontwerpen, installeren, onderhouden en repareren. Natuurlijk zijn zaken als technisch inzicht, materiaalkennis, communicatieve - en sociale vaardigheden eveneens van belang.

Ideale examen voorbereiding

Het mooie is dat de vakwedstrijden leerlingen perfect voorbereiden op het eindexamen. De opdrachten sluiten namelijk aan op de eindtermen van het VMBO. Omdat het in competitievorm gebeurt, wordt extra nadruk gelegd op excellentie. Leerlingen worden dus uitgedaagd uit te blinken en de beste te zijn op hun vakgebied. Bijkomend voordeel is dat deelname aan Skills Talents de overgang van het VO naar MBO vergemakkelijkt door de inhoudelijke samenhang van de competenties.

Vliegwiel voor het gehele VMBO

“Uit ervaring weet ik dat leerlingen het fantastisch vinden aan zo’n vakwedstrijd deel te nemen”, vertelt projectleider Arjan Hemmink. “Niet voor niets dat we het nu structureel aan willen gaan pakken. “Uiteindelijk willen wij vanuit Sterk Techniek Onderwijs een vliegwiel zijn voor het gehele VMBO, want vanuit alle andere profielen worden eveneens vakwedstrijden aangeboden door Skills Talents.”
De vakwedstrijden bestaan uit drie rondes. De voorrondes, de kwalificatiewedstrijd en de nationale finale in Jaarbeurs Utrecht. “Als VO-school kunnen we onszelf opgeven om een voorronde te organiseren. Dat zouden we op onze scholen zelf kunnen doen, maar het Techlab zou eveneens een prachtige locatie zijn.”

Arjan Hemmink - projectleider | TechThis