Steunpilaren Marco Theunis en Anno Bergsma over 'hun' Techlab:

' Je ziet de kinderen hier groeien, dat is prachtig om mee te maken'

Kom je bij Techlab Zwolle, dan kom je Marco Theunis en Anno Bergsma tegen. Zij bouwden de technische hotspot op; van grote, lege bedrijfshal tot een eldorado aan technische snufjes, ontdekkingsmogelijkheden en inspiratiekansen. Voor leerlingen en studenten, voor ondernemers en bedrijven, voor jong en oud. Inmiddels is Techlab Zwolle een inspiratiecentrum van allure; een roemruchte spin in het web van technisch onderwijs. 

Het is er altijd druk en bedrijvig, op het oude Philipsterrein aan de Zwolse Ceintuurbaan. In het oude ketelhuis geeft Breman Academy voorlichting en scholing. Legio technische startups ontwikkelen er nieuwe, innovatieve producten. En het is een komen en een gaan van enthousiaste leerlingen en studenten en hun docenten, die leren en zich laten inspireren in het Techlab, honderden per week. ‘De een maakt heel enthousiast een houten krukje, terwijl de ander een robotarm programmeert’, zeggen Anno en Marco. ‘Er is voor ieder wat wils.’  

Ideaalplaatje

Samenwerken en verbinden was het credo bij de start van Sterk Techniekonderwijs (STO) in Zwolle, drie jaar geleden. Marco en Anno gaven destijds techniekles op Thorbecke Scholengemeenschap. Ze bogen zich samen met de andere onderwijspartners binnen STO Zwolle (TalentStad Beroepscollege, Greijdanus College Zwolle, Thorbecke SG en Deltion College) over de vraag wat het ideaalplaatje zou zijn om kinderen in aanraking te laten komen met techniek. ‘We hadden een inspiratiecentrum buiten de schoolgebouwen voor ogen. Een makkelijk op de fiets bereikbare plek die techniek ademt. En die vonden we hier’, vertellen Anno en Marco. 

Variëteit aan workshops

‘We zijn allebei doeners’, zeggen de mannen. ‘We hadden geen voorbeeld, we zijn gewoon begonnen met een heel team om ons heen. Samen met het Deltion College hebben we het aantrekkelijk gemaakt. In het land zijn meerdere techlabs te vinden. Maar vaak laten die alleen de “schonere” techniek zien, de “smart technology”. Die hebben wij ook, maar bij ons kun je ook gewoon met de maaktechniek aan de slag, hout of metaal bewerken. We bieden zo’n veertien workshops op allerlei gebied en kinderen kunnen kiezen wat het beste bij hen past.’ 

Van en met elkaar leren

In het Technieklab is dan ook van alles te vinden. Van lasersnijders tot robottafels en van 3D-printers tot soldeerbouten. Je kunt er zelfs radiografische auto’s maken en met drones vliegen. ‘We zijn gestart met de bedoeling om basisschoolleerlingen kennis te laten maken met de techniek. Maar voortgezet onderwijs en mbo komen hier ook. Leerlingen en studenten van alle niveaus en leeftijden werken met elkaar samen, dat is prachtig om te zien.’ De docenten hebben ook het programma samengesteld. ‘Wij hebben dingen bedacht waar je blij van wordt. Daarbij hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de collega’s bij Deltion College, daar zit heel veel kennis. Je leert van en met elkaar en je ontdekt steeds weer nieuwe dingen.’ 

Steeds uitdagender

‘De ontwikkelingen gaan snel en wij ontwikkelen mee’, vertellen Anno en Marco. ‘In de loop van de afgelopen drie jaar hebben we uitgebreid, nieuwe inzichten gekregen en is het steeds dynamischer geworden. Omdat we met meerdere bedrijven en scholen samenwerken, hebben we veel meer mogelijkheden. Daardoor kunnen we het Techlab steeds uitdagender maken. Bedrijven hebben er plezier in om ons verder te helpen met bijvoorbeeld machines en materialen. Kijk, op een enkele school staat een eventuele robotarm het grootste gedeelte van de tijd in de kast. Bij ons is hij continu in gebruik.’ 

Droom

Marco en Anno krijgen het steeds drukker. ‘Het lukt tot nu toe nog. Wij vullen elkaar aan. Bovendien kennen leerkrachten die vaker met een klas komen steeds beter de weg, waardoor ze zelfstandiger kunnen werken en wij weer andere groepen kunnen begeleiden. Maar het is wel onze droom dat er meer docenten bij komen, met ieder hun eigen specialiteit, zodat het Techlab niet meer zo afhankelijk is van ons.’

Olievlekwerking

Anno en Marco praten met passie over hun Techlab. En die passie willen ze overdragen. ‘Leerlingen hoeven voor mij echt niet allemaal de techniek in, maar ze moeten zich wel bewust zijn van wat ze wegzetten. Ik wil ze een beetje een technische basis meegeven’, zegt Marco. Anno vindt het heel leuk om met kinderen te werken. ‘Je ziet ze groeien, dat is prachtig om mee te maken. Verder vind ik het geweldig om in een team te werken met collega’s die allemaal dezelfde focus hebben: dit Techlab tot een succes te maken. Om te zorgen voor die olievlekwerking om de techniek verder te krijgen. En dat werkt perfect, dat is heel mooi om te zien. Op deze locatie vloeit het allemaal samen: onderwijs, bedrijfsleven, kennis, knowhow, ervaring en motivatie. Als je de ruimte hebt en de mensen met dezelfde passie, dan kom je er wel.’